ساختمان این موزه دو طبقه دارد که با تلفیقی از معماری سنتی ایران و اروپا ساخته شده و تا سالها بعد از انقلاب اسلامی بدون استفاده مانده بود تا اینکه با سیاستهای سازمان میراث فرهنگی تبدیل به محلی برای نمایش آثار خطی مناسب میرعماد تشخیص داده شد.
همشهری آنلاین:- مهدیه تقوی راد: در نتیجه با تفکیک بخشهای مختلف آن تغییراتی در کل ساختمان به وجود آمد و در سال 1376 این موزه با نام بزرگترین استاد خوشنویسی قرن یازدهم، میرعماد الحسنی سیفی قزوینی افتتاح شد.
موزه میر عماد
موقعیت:غرب موزه استاد بهزاد
کاربری سابق : محل زندگی فرحناز و علیرضا پهلوی
معرفی : ساختمان این موزه دو طبقه دارد که با تلفیقی از معماری سنتی ایران و اروپا ساخته شده و در سال ۱۳۷۶ به عنوان موزه افتتاح شد.
بازدید از خط ابداعی ایرانیان
ساختمان موزه شامل دو بخش مجزا است که در طبقه اول خطوط قبل از اسلام و بخشی از خطوط اسلامی به نمایش در آمده است.
در طبقه اول نمونه هایی از کتیبه های میخی عیلامی و کتیبه های پهلوی ساسانی و اوستایی نگهداری میشود. کتیبه میخی عیلامی بخط پروتو عیلامی (نخستین خط ابداع شده توسط ایرانیان) نوشته شده و متعلق به معبد قدیمی چغازنبیل شوش خوزستان است. کتیبه های پهلوی ساسانی مربوط به اردشیر بابکان و بخشی از کتاب کارنامه اردشیر بابکان است و کتیبه اوستائی شرح متنی از اوستا است.
در قسمت خطوط اسلامی خطوط جامع به چشم می خورد که این طبقه شامل اقلام شش گانه متعلق به ابن مقله شیرازی است که با خط کوفی شروع میشود و با خط محقق پایان مییابد. خطوط کوفی و ثلث و نسخ و توقیع و رقاع و ریحان به صورت قطعات متعلق به دوره های اسلامی در تالار طبقه اول به نمایش در آمده است از ارزنده ترین خطوط کوفی این تالار خط کوفی ایرانی روی پوست است که یکی از انواع تقسیم بندی های خط کوفی را نشان میدهد.
خط ثلث بصورت مفردات نویسی و مشق خط و قطعه نویسی به نمایش در آمده و شامل خطوط منحصر بفردی از ثلث نویس معروف قرن ۷ هجری قمری یاقوت مستعصمی است که از پیروان خطوط سته ابن مقله است. خط نسخ این بخش از تالار های این طبقه از موزه قر ار دارد که بصورت خطوط جامع و قطعات مختلف رنگین نویسی است و شامل برگزیده ترین آثار نسخ نویسان دوره های مختلف اسلامی ایران است و ارزنده ترین آن آثار احمد نیریزی، محمد ابراهیم قمی، احمد شاملو، وصال شیرازی و علی عسکر ارسنجانی است.
توقیع و رقاع، محقق و ریحان از خطوط انشعابی خط کوفی وثلث هستند که در طبقه اول موزه به نمایش در آمده اند. توقیع و رقاع شامل قطعات خوشنویسی دوره های اسلامی است و بیشتر از رقعه هایی از قرآن مجید، حرز، عقد نامه و فرمان ها بدست آمده اند و با خط توقیع و رقاع به نمایش در آمده اند.
در طبقه دوم موزه میرعماد خطوط تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق قرون ۹ الی ۱۳ هجری قمری قرار دارد. بخشی از این طبقه منحصر به آثار میرعماد الحسنی است که شامل قطعات خط و مرقع او است. خطوط میرعماد شامل قطعات نستعلیق چلیپایی و سیاه مشق است که بین سالهای ۹۹۴ الی ۱۰۱۹ هجری قمری نگارش شده است. مرقع میرعماد با دو بخش مفردات نویسی ومتن مناجات به خط نستعلیق و با امضای میرعلی تبریزی و میرعماد الحسنی است.
خطوط تعلیق این طبقه از موزه با امضای خواجه اختیار منشی گنابادیو خواجه تاج سلمانی است که متعلق به قرن ۱۰ هجری قمری است. خطوط نستعلیق طبقه دوم موزه میرعماد شامل دوره های مختلف اسلامی ایران است که به شیوه جلی و خفی نگارش شده است مانند : میرعلی کاتب تبریزی (مبدع خط نستعلیق در قرن ۹ ه. ق)، عبدالرشید دیلمی، سلطان علی مشهدی، میرعلی هروی، میر سید احمد مشهدی، شاه محمد نیشابوری، محمد صالح هروی، فتحعلی حجاب، میر سید علی حسینی، حسن شاملو، محمد حسین تبریزی و محمد بن اسحاق شهابی. بخش سیاه مشق های موزه میرعماد بیشتر متعلق به قرن ۱۳ هجری قمری است که با خطوط آقا سید حسین خوشنویس باشی، میرزا غلامرضا، کلهر، عماد الکتاب، اسدالله شیرازی و سید گلستانه نوشته شده است بخش دیگر این طبقه اختصاص به خطوط شکسته نستعلیق دارد که با شیوه های خفی و جلی و سیاه مشق هم نوشته شده و شامل خطوط درویش عبدالمجید طالقانی، سید گلستانه، میرزا غلامرضا، میرزا کوچک و شفیعا است.
قسمت خطوط تفننی شامل قطعات خطی گلزار، تصویری، تزئینی، قطاعی و ناخنی متعلق به قرون ۱۰ تا ۱۳ هجری قمری است.
قسمت اشیای کاربردی : به دلیل اهمیت خط و خوشنویسی در جهان اسلام از قرون اولیه از خط به عنوان یکی از عناصر تزئینی در آرایش اشیای کاربردی استفاده کردند در بخش آثار کاربردی خطوط فلزی موجود بر روی شمعدانهای فلزی، سنگ قبر، کاسه های سفالین و لعابی و بخشی از محراب بکار رفته است. قلمدانهای موجود در موزه با نمایش خطوط ونقوش بکار رته بر روی آن شیوه های تزئینی خط و نقش را نشان میدهد.
قسمت نسخ خطی : شامل دیوان اشعار و مرقعات و کتابهای خطی است مانند مرقع خط درویش عبدالمجید طالقانی، مرقع احمد نیریزی، مرقع میرعماد، دیوان حافظ و کتب خطی قرن ۱۳ هجری قمری مانند قرآنها و کتابهای دعا است. در موزه میرعماد جدا از نمایش انواع اقلام میتوان کتاب آرایی دوره های اسلامی و سیر آن را پس از مطالعه بر نسخ خطی و قطعات و فرمان ها و عقد نامه ها مشاهده کرد.
کد خبر 915309 منبع: روزنامه همشهری
-
تفریحات مدرن در بلندترین برج تهران
-
بازدید از موزه نخستین زن نگارگر سنتی ایران
-
نمایش خط ابداعی ایرانیان در موزه میرعماد
-
هرگز اجازه نمیدهیم ایران در منطقه نفوذ داشته باشد!
-
اصل ماجرای عمامهپرانی یک زن در فرودگاه + فیلم دوربین مداربسته
-
پیشنهاد توافق جدید هسته ای اروپا به ایران | اروپا: اگر به توافق جدید نرسیم…
-
برای جنگ بزرگ در هر مقیاسی آمادهایم | از ۲شهر زیر زمینی موشکی و شناوری رونمایی می کنیم
-
علی اف: این کارها خشم ما را برمیانگیزد | درخواست جدید؛ رابطه آذربایجان و روسیه شکراب می شود؟
-
کنایه مقتدی صدر به گروههای مسلح در عراق
-
انتشار ویدئوی رقص بندری مهدی طارمی و ستارههای اینتر در صفحه رسمی اینترمیلان
-
انتشار ویدئوی رقص بندری مهدی طارمی و ستارههای اینتر در صفحه رسمی اینترمیلان
-
فوری | مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید | درخشش فوق العاده ستاره ایرانی در دربی دلا مادونینا
-
این دو سامانه ایرانی به روسیه رفته است؟ | دارایی بزرگ نیروهای مسلح ایران چیست؟
-
پاسخ رسمی و نیمه شبانه یحیی به پیشنهاد بازگشت به پرسپولیس
-
لحظه آغاز رزمایش پدافند مرکز هستهای نطنز | ویدئو
-
درخت اسرارآمیز شمیران را ببینید
-
رئیس صدا و سیما: من الان دو روز است بازداشت هستم!
-
پیغام به پرسپولیس؛ ۱۲۰ میلیارد بدهید این بازیکن را ببرید!
-
ترامپ و اروپا دنبال توافق برد- برد با ایران هستند؟!
-
۶ روز سرگردانی قاتلان با یک جسد در شهر | قتل هولناک راننده تاکسی اینترنتی + عکس
-
طراحی ساختمانی شگفتانگیز در سیستان و بلوچستان | تصایر