نخستوزیر پاکستان با ابراز خرسندی از سفر اخیر رئیسجمهوری اسلامی ایران به آن کشور، تأکید کرد که دستاوردهای سفر دکتر پزشکیان به تقویت تعاملات دوجانبه تهران و اسلامآباد منجر میشود.

به گزارش خبرآنلاین، «شهباز شریف» امروز طی سخنرانی در مراسم فارغالتحصیلان دانشکده افسری نیروی دریایی پاکستان در بندر کراچی، به سفر هفته گذشته مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، اشاره کرد و افزود: این بازدید گویای روابط گرم و برادرانه دو کشور است. به نوشته ایرنا، وی تأکید کرد: نتایج بازدید دکتر پزشکیان به تقویت هرچه بیشتر روابط ایران و پاکستان منجر میشود. شهباز شریف افزود: تفاهمنامه اسلامآباد افتخار بزرگی برای پاکستان است و اراده ما را برای برقراری صلح، محکمتر میکند. وی اظهار داشت که پاکستان با چالشهای داخلی و خارجی مواجه است؛ در عین حال، عزم اسلامآباد برای مبارزه بیوقفه با تروریسم، تزلزلناپذیر است. به نوشته ایسنا شهباز شریف با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به اسلامآباد گفت: «این سفر نه تنها نشانهای از روابط برادرانه قوی بین پاکستان و ایران است، بلکه اذعانی به نقش مهم پاکستان در ارتقای صلح در منطقه نیز است. امروزه، حق عبور آزاد و آزادی دریانوردی دیگر یک کالای لوکس نیست، بلکه به یک ضرورت مطلق برای کل جهان تبدیل شده است.» به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان، رئیسجمهوری ایران، روز سهشنبه ۲ تیر، دومین سفر رسمی خود را به پاکستان انجام داد. وی به ترتیب با فیلد مارشال سید عاصم منیر، فرمانده ارتش، آصف علی زرداری، رئیسجمهور، و شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، دیدار کرد. بر اساس گزارش ایسنا، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان همچنین گفت: «پاکستان در حال گذر از مناقشات و چالشهای امنیتی چندوجهی است که با ترکیبی خطرناک از تهدیدات بینالمللی و داخلی مشخص میشود. همسایه شرقی ما، هند که در ماه مه سال گذشته در این درگیری شکست تحقیرآمیزی متحمل شد، به طور فزایندهای به تاکتیکهای پنهانی و استفاده از نیروهای نیابتی در تلاش برای تضعیف صلح و ثبات به سختی به دست آمده در کشورمان متوسل شده است.» به نوشته روزنامه داون، وی همچنین ادامه داد: «نیروهای مسلح ما همچنان با تهدید تروریسم تحت حمایت خارجی که از مرزهای غربی ما سرچشمه میگیرد، مقابله میکنند. تمام ملت پاکستان شانه به شانه با نیروهای مسلح ایستاده است. تمام کشور در عزم آهنین خود برای شکست دادن نقشههای شوم دشمنانمان ثابت قدم است، در حالی که همچنان به دنبال صلح، گفتوگو و دیپلماسی برای رسیدگی به تمام اختلافات باقی مانده است.» شریف همچنین تاکید کرد که پاکستان همچنان در تعهد خود به حمایت از آرمان کشمیریها، غزهایها و فلسطینیها مصمم است. وی اطمینان داد که اسلام آباد «کاملا متعهد به تقویت نیروی دریایی پاکستان به عنوان یک نیروی قدرتمند و مؤثر است که نه تنها قادر به تضمین دفاع ملی کشور است، بلکه به عنوان یک نیروی تثبیتکننده در منطقه دریایی وسیعتر نیز عمل میکند.» خواجه آصف، وزیر دفاع و عطاءالله طرار، وزیر اطلاعات پاکستان نیز در این سفر، نخست وزیر پاکستان را همراهی کردند. ۴۲/۴۲